California, meer indrukken - Reisverslag uit La Jolla, Verenigde Staten van Rob Teeuwen - WaarBenJij.nu California, meer indrukken - Reisverslag uit La Jolla, Verenigde Staten van Rob Teeuwen - WaarBenJij.nu

California, meer indrukken

Blijf op de hoogte en volg Rob

22 December 2014 | Verenigde Staten, La Jolla

FOTO'S: https://www.dropbox.com/sh/ohpke6lttoxiywp/AAATyDgzIF9-hvwGyzFogUq2a?dl=0

Omdat ik het druk had met surfen, in de zon liggen, koffie drinken op het werk, en langs het strand wandelen, heeft deze post iets langer op zich laten wachten dan gepland, mijn excuses :). De eerste vier weken in California zitten erop en ik lieg niet als ik zeg dat ik hier de tijd van mijn leven heb. Anyways, mijn proposal (het officiële voorstel voor mijn thesis, een soort samenvatting met wat ik van plan ben te gaan doen in de 7 maanden die ik nog hier ben) heb ik gister ingediend. Dat is zo'n beetje waar ik de laatste vier weken aan gespendeerd heb op het Salk. Wat ik voor de rest beleefd heb is beter uit te leggen met wat foto's. Let vooral op de zeehonden en de pelikanen die ik tegenkwam toen ik op een luie zondagmiddag besloot een stukje te gaan fietsen.

Naast het ontmoeten van nieuwe mensen en het werken aan mijn proposal heb ik uiteraard ook uitgebreid van de kans gebruik gemaakt om een beetje van de Amerikaanse cultuur op te snuiven. Ik dacht dat jullie het misschien leuk zouden vinden om een opsomming te lezen van de dingen die ik zoal heb geleerd, dus bij deze:

- Niemand eet hier pizza tonno. Dat staat zelfs niet op de kaart in de Italiaanse restaurants. En als je vraagt waarom niemand hier tonijn op een pizza doet kijken ze je aan alsof je gek bent.
- Amerikanen zijn helemaal niet zo dik als wij denken. Ten minste, niet de Amerikanen die ik tot nu toe heb gezien.
- Alles in Amerika moet groter en meer. Jullie wisten waarschijnlijk dat dat geldt voor auto's en gebouwen, maar ik was best verrast toen ik erachter kwam dat dat ook geld voor de hoeveelheid water in de wc.
- Het is helemaal niet zo interessant als er een wasbeer in de fietsenstalling loopt. Mijn verbaasde reactie was in elk geval disproportioneel vergeleken met de reactie van de rest van de omstaanders, voor wie dit de normaalste zaak van de wereld bleek te zijn.
- Je moet geen spinnen vangen met je blote handen in Amerika. Er zitten spinnen die kleine kindjes doodbijten.
- Als iemand een handleiding zou schrijven voor hoe je een Amerikaanse deur op slot moet doen, zou ik m meteen kopen. Ik heb er bij 1 specifieke badkamer 3 dagen over gedaan om erachter te komen dat de deurknop (wat overigens ook echt een knop is, geen klink) naar binnen geduwd moet worden, daarna 45 graden naar links, en vervolgens helemaal naar rechts moet worden gedraaid. En als je na dit helse karwij de neiging krijgt om te voelen aan de deurknop of de deur ook echt gesloten is ben je de pineut, want dit is in meeste gevallen de manier waarop je de deur weer ontgrendelt.
- Fietsen wordt helemaal niet zo exotisch geacht dan ik van tevoren verwachtte. Er zijn zelfs fietspaden op de meeste wegen. Het is alleen een beetje lastig als je in het pikdonker (er zijn geen straatlampen) in het midden van de avondspits 5 banen naar links moet opschuiven om voor te sorteren voor het stoplicht.
- Er zijn een heleboel mensen die niet begrijpen dat The Netherlands, Holland, en Dutch allemaal naar hetzelfde land refereren.
- Het winkelpersoneel in de doorsnee supermarkt kijkt je heel raar aan als je je boodschappen zelf in het tasje stopt, daar hebben ze namelijk speciaal personeel voor. Aan de andere kant moet je niet verwachten dat er iemand met je mee loopt als je niet weet waar de rozijnen staan. Een kortaf "in rij 9 ergens" volstaat meestal.
- Lichtschakelaars zijn hier echt schakelaars! Geen knopje zoals wij gewend zijn, maar een hendeltje die je naar boven of naar beneden moet zetten.
- Als je een vin ziet rondzwemmen tijdens het surfen zie je niemand weg vluchten. Het is namelijk hoogstwaarschijnlijk een dolfijn, geen haai.
- Amerikanen zijn helemaal niet arrogant of onbeleefd. In tegendeel. In Nederland kun je maar beter een goede reden hebben als je een willekeurig persoon die je nog nooit hebt gezien in het midden van de straat aanspreekt. Hier is dat gewoon normaal.
- Mijn rijbewijs wordt hier niet geaccepteerd. Ik moet een California rijbewijs halen als ik een auto wil kopen. Dat is best raar gezien het feit dat ik best lang heb moeten lessen om mijn rijbewijs te halen, in tegenstelling tot Amerikanen, voor wie het volstaat om even 10 minuten een rondje te rijden in een automatisch geschakelde (i.e. speelgoed) auto.

  • 22 December 2014 - 21:35

    Mieke Teeuwen:

    Heel erg leuk Rob om weer eens een verslag van jou te lezen! Ben blij dat het je zo goed bevalt daar...en dat van heimwee gelukkig geen sprake is ;P. Pas wel op voor die spinnen daar! Niet meer met blote handen vangen dus! Voor de komende twee weken wens ik je veel plezier in Chicago samen met Nici ( winterjas aanschaffen hè), fijne kerstdagen, een knallend uiteinde en een goed begin! Groetjes, mam

  • 22 December 2014 - 21:40

    Mieke Teeuwen :

    Trouwens Rob, die foto's waar jij het over hebt, ben je die vergeten er op te zetten of komen die nog?? alweer grtjs, mam

  • 22 December 2014 - 21:40

    Mieke Teeuwen :

    Trouwens Rob, die foto's waar jij het over hebt, ben je die vergeten er op te zetten of komen die nog?? alweer grtjs, mam

  • 23 December 2014 - 00:02

    Marie-José:

    Nou Rob erg leuk verslag van je.En fijne feestdagen ook voor Nici van H&MJ

  • 23 December 2014 - 20:26

    Opa En Oma Teeuwen:

    Wat een mooi verhaal en prachtige foto.s. We wensen je fijne feestdagen en een heel mooi 2015
    ook voor Nici Doe haar de groeten van ons.
    Groetjes van Opa en Oma

  • 15 Januari 2015 - 14:06

    Thijs Moonen:

    Hey Rob,

    Langs niet meer gehoord of gelezen over robinsandiego!
    Hoe is t daar, nog leuke dingen gedaan of gezien of zo?

  • 22 Januari 2015 - 11:11

    OMA MOONEN:

    ALS IK HET GOED GELEZEN HEB GAAT HET JE DAAR GOED, DAAR BEN IK BLIJ OM, IK DACHT DAT JE ER WAS OM TE WERKEN , HEB JE DAAR NOG WEL TIJD VOOR ? HOOP WEL DAT WE JE ALS JE KLAAR BENT MET ALLES WE JE HIER WEER TERUGZIEN,

    ROB WENS JOU HET ALLERBESTE EN VEEL SUCCES MET ALLES !

    (BEN BLIJ ALS JE WEER HIER BENT)

    HARTELIJKE GROETJES OMA MOONEN, DOEI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 28 Okt. 2014
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 15476

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 08 Augustus 2015

Stage in San Diego

Landen bezocht: